CAVİD ƏLİSGƏNDƏRLİ
Bakı Dövlət
Universiteti
e-mail: javid_alisgandarli@yahoo.com
CƏNUBI QAFQAZDA NÜVƏ TƏHLÜKƏSIZLIYI PROBLEMI
Açar
sözlər: Cənubi
Qafqaz, nüvə təhlükəsizliyi, siyasi
maraqlar, atom elektrik stansiyası (AES), Metsamor, Buşer
Ключевые слова: Южный Кавказ, ядерная безопасность, политические интересы, атомная
электростанция (АЭС), Мецамор, Бушер
Keywords: South Caucasus, nuclear
security, political interests, nuclear Power Plant (NPP), Metsamor,
Bushehr
Nüvə
təhlükəsizliyi anlayışı. XXI əsrdə beynəlxalq aləmdə baş verən qloballaşma prosesi, geosiyasi dəyişikliklər
fonunda dünya yeni hədələrlə üzləşmişdir. Ən ciddi hədələrdən biri nüvə təhlükəsizliyi
məsələsidir. Nüvə təhlükəsizliyinin siyasi, iqtisadi, ekoloji və s. tərəfləri
mövcuddur.
Nüvə təhlükəsizliyinin əsas aspektləri:
·
nüvə terrorçuluğuna qarşı mübarizə;
·
nüvə materiallarının və nüvə qurğularının mühafizəsi;
·
nüvə materiallarının qanunsuz dövriyyəsinin qarşısının alınması;
·
ekoloji təhlükəsizlik
Ümumilikdə nüvə təhlükəsizliyi problemi
xüsusi tədqiqat mövzusudur. Lakin hazırki məqalədə Cənubi Qafqaz regionunda nüvə təhlükəsizliyi
məsələlərinə aydınlıq gətirməyə çalışacayıq.
Cənubi
Qafqazda siyasi maraqlar. Məlum olduğu kimi, Qafqaz regionu hələ XIX əsrin əvvəllərində
Rusiya-İran müharibələri nəticəsində bu iki imperiya arasında bölüşdürülmüşdü.
Cənubi Qafqaz Rusiyanın maraqları dairəsinə daxil edilmişdi və bu vəziyyət XX əsrin
90-cı illərinə qədər belə də davam etdi. Yalnız 1991-ci ildə SSRİ-nin dağılması
ilə 3 Cənubi Qafqaz respublikasının müstəqillik əldə etməsi nəticəsində vəziyyət
dəyişdi, Cənubi Qafqaz regionu yenidən dünya dövlətlərinin maraqları sisteminə
daxil oldu. ABŞ, Qərbi Avropa, region dövlətləri olan Rusiya, Türkiyə və İran Qafqazda
öz maraqlarını təmin etmək uğrunda mübarizəyə qoşuldular. Dünya güclərinin
Qafqazda ümumi və xüsusi maraqları mövcuddur.
Ümumi maraqlar
·
Təhlükəsizlik məsələləri (nüvə təhlükəsizliyi, terrorozimlə mübarizə)
·
Nəzarətsiz zonalar (silah alveri, narkotrafik, insan alveri)
·
Ekoloji problemlər
Xüsusi maraqlar
ABŞ-ın və Qərbi Avropanın maraqları
•
enerji maraqları
•
təhlükəsizlik (terrorçuluqla mübarizə,
nüvə silahlarının yayılmaması, hərbi münaqişələrin qarşısının alınması və
regiondakı ölkələrin ərazi bütövlüyünün bərpası və ya qorunub saxlanması)
•
demokratik islahatlar
Rusiyanın maraqları
•
Tarixi müstəmləkəçilik yaddaşı
•
Coğrafi yaxınlıq
•
Cənub sərhədlərinin “təhlükəsizliyi” (digər region dövlətləri olan Türkiyənin
və İranın, həmçinin Qərb dövlətlərinin və ABŞ-ın Qafqazı təsir dairələrinə
daxil etmə cəhdlərinin qarşısını alma marağı)
Türkiyənin maraqları
•
Tarixi bağlılıq
•
Strateji maraqlar
•
Hərbi təhlükəsizlik maraqları
•
İqtisadi maraqlar
İranın maraqları
•
Böyük güclərin (xüsusilə ABŞ-ın, Qərbin, Rusiyanın və Türkiyənin) bölgəyə
istiqamətlənmiş planlarına mane olmaq
•
Müstəqil Azərbaycanın İran sərhədləri içərisindəki Azərbaycan türkləri üzərində
mümkün təsiri məhdudlaşdırmaq
•
Bölgədəki təbii sərvətlərin xarici şirkətlər tərəfindən istehsalına və bu
qaynaqların beynəlxalq bazarlara çatdırılmasına mane olmaq (həm Qərb güclərinin
bölgəyə yerləşmələrini önləmək, həm də istehlakçı kimi özünə rəqib yaranmasına
mane olmaq).
Bir az əvvəl “ümumi maraqlar” deyərkən təhükəsizlik məsələsini qeyd
etdik və “nüvə təhlükəsizliyi”, “terrorizmlə mübarizə” deməklə kifayətləndik.
Şübhəsiz ki, bu məsələlərə toxunacayıq. Amma bir məqamı qeyd etmək istəyərdik
yeri gəlmişkən – enerji təhlükəsizliyinin təmin olunması məsələsi dünya dövlətlərinin
qarşısında duran əsas problemlərdən biri, milli dövlət maraqlarının əsas hissəsidir.
Hazırda dünya dövlətləri enerji çatışmazlığı problemi ilə üz-üzə qalıblar və
heç kimə sirr deyil ki, alternativ enerji mənbələrinin (külək enerjisi, günəş
enerjisi və s.) aşkarlanması, istismara verilməsi ətrafında gərgin müzakirələr
gedir. Hazırda dünyada hasil olunan enerji ehtiyatlarının 40%-i AES-lərin
payına düşür. Müxtəlif rəqəmlərə rast gəlmək mümkündür. Bəzi ölkələrin enerji təminatı
bir qədər çox, bəzi ölkələrdə isə bir qədər az AES-lərdən əldə olunan enerji
hesabına ödənir. Məsələn, Fransa 75%, Belçika və Slovakiya 50%, Almaniya və
Ukrayna 25%, Rusiya və ABŞ 25%-dən çoxunu, Çin və Hindistan isə 10%-dən az
enerji təminatlarını AES-lərin hesabına ödəyirlər (1).
Hazırda dünyada:
● Atom elektrik stansiyasına sahib 31 ölkə
● Atom elektrik stansiyası inşa edən 17 ölkə
● İlk dəfə AES inşa etmək istəyən 15 dövlət (o cümlədən, Azərbaycan (Nəvahi)
və Türkiyə (Mərsin))
● Yeni AES inşa etməyi düşünən 11 ölkə (o cümlədən, Ermənistan)
● Daha əvvəl AES olan, lakin hazırda dövrə xarici olan 5 ölkə var (2).
İndi
isə mövzumuz haqda. Nüvə təhlükəsizliyinin
4 əsas aspektini qeyd etmişdik - nüvə terrorçuluğuna qarşı mübarizə; nüvə
materiallarının və nüvə qurğularının mühafizəsi; nüvə materiallarının qanunsuz
dövriyyəsinin qarşısının alınması və ekoloji təhlükəsizlik. “Cənubi Qafqaz
regionu hazırda real olaraq bu təhlükələrdən hansı ilə təhdid olunur?” sualına
cavab verməli olsaq, fikrimcə ən real olanı enerji təhlükəsizliyi və ekoloji
problemlər önə çəkilməlidir.
Cənubi Qafqazın 3 müstəqil dövlətindən ikisi –
Gürcüstan və Ermənistanın enerji çatışmazlığı problemi var. Azərbaycan hələ ki, bu problemdən uzaqdır.
Amma yaxın gələcək üçün Azərbaycan da bu haqda fikirləşməli olacaq. Hətta bu məqsədlə
hələ ötən əsrin 80-ci illərində Azərbaycanda AES tikintisi haqda məsələ gündəmə
gəlmiş (Nəvahidə yer də müəyyənləşdirilmişdi), bir neçə il bundan əvvəl yenidən
aktuallaşmışdı (özültökmə işləri də görülmüşdü). Lakin azərbaycanlı mütəxəssislər
belə hesab edirlər ki, Azərbaycanda AES tikintisi yaxın vaxtların işi deyil və
2020-ci ildən tez reallaşa bilməz. Gürcustan
enerji ehtiyaclarının ödənməsində Rusiya, Azərbaycan və Türkiyənin yardımından
istifadə edir. Rusiya ilə münasibətlərində problemlər yaşamasına baxmayaraq,
ehtiyac hiss etdiyində Türkiyə və Azərbaycanın yardımı ilə vəziyyəti
normallaşdıra bilir. Ermənistanda isə
məsələ başqa cürdür. Azərbaycan ərazilərini işğal etməsi, buna cavab olaraq
blokada şəraitinə düşməsi ilə Ermənistan özünün regionda təcrid olunmuş vəziyyətə
düşməsinə səbəb olub. Əsas müttəfiqi Rusiya ilə ümumi sərhədlərinin olmaması,
Rusiya-Gürcüstan münasibətlərindəki gərginlik Ermənistan üçün əlavə qaçılmaz
problemlər yaradır. İran Ermənistan üçün “nəfəslik” rolunda çıxış edir. Ermənistan
enerji təminatının 40%-ni hələ SSRİ dövründə, daha dəqiq desək ötən əsrin 70-ci
illərində inşa edilmiş və istismar müddəti 2001-ci ildə başa çatmış Metsamor
AES-in hesabına, 60%-ni isə Rusiya, İran və sovet dönəmində istifadəyə verilmiş
2 Su Elektrik Stansiyası hesabına ödəyir.
Metsamor region üçün ekoloji baxımdan da çox böyük təhlükə mənbəyidir.
Yerevandan 40 km kənarda fəal zəlzələ zonasında inşa edilib. Stansiyanın çərçivəsində
5 tektonik çat var. Onlardan biri stansiyadan 34 kilometr, ikincisi 16
kilometr, daha biri isə 500 metr məsafədədir. 1988-ci ildə baş vermiş zəlzələnin
mərkəzi Metsamor stansiyasından 75 kilometr aralıda idi. O zaman təhlükəsizlik
baxımından stansiyanın fəaliyyəti dayandırılmışdı. 1995-ci ildə ciddi enerji
böhranı ilə üzləşən Ermənistan hökuməti beynəlxalq tənqidlərə baxmayaraq,
stansiyanın işini bərpa etdi. 1995-ci ildə Avropadan və ABŞ-dan Metsamor
stansiyasının təhlükəsizlik standartlarının artırılmasına milyonlarla dollar
pul xərclənib. Avropa Birliyi bu stansiyanın köhnə və az etibarlı olduğunu
bildirib. Ermənistan rəsmiləri isə ölkənin elektrik enerjisinə tələbatının 40
faizinin istehsal edildiyi bu stansiyadan əl çəkməməkdə israrlıdırlar. Onların
iddialarına görə, Metsamor stansiyasının reaktorları 8 bal gücündə zəlzələyə
davamlıdır. Bundan başqa, guya ki, Metsamor stansiyasının soyutma sistemi
Yaponiyanın «Fukusima» stansiyasının sistemindən daha etibarlıdır ki, bu da fəlakət
baş verəcəyi təqdirdə xüsusi əhəmiyyətə malikdir. 2016-cı ildə hazırki stansiyanın
yerinə daha güclü və Qərb standartlarına uyğun atom elektrik stansiyası tikməyi,
sovet dövründə tikilən stansiyanın isə 2017-ci ildə sökülməsi planlaşdırılır
(3).
Regionun ekoloji
təhlükəsilliyinə daha bir təhdid Azərbaycanda mövcud olan Qəbələ RLS-dir. SSRİ-nin Raketdən Müdafiə Kompleksinin 8 əsas
stansiyasından biri olmuşdur. 1985-ci ildə istismara verilmişdir. Texniki
parametrlərinə görə dünyada anoloqu yoxdur, 6000 km radiusdakı məsafəni nəzarətdə
saxlamağa qadirdir, bu isə İran, Türkiyə, Hindistan daxil olmaqla Yaxın Şərqi
bütövlükdə, həmçinin Hind Okeanı və Avstraliya qitəsinin müəyyən bir qismini
izləmək imkanı verir. Stansiya həmçinin bu ərazilərdən atılmış orta məsafəli,
nüvə başlıqlı raketlərin ilk atış anından etibarən onların trayektoriyasını müəyyən
edə bilir. Stansiya SSRİ dağıldıqdan sonra Azərbaycanın mülkiyyətinə
çevrilmişdir. Azərbaycan 2002-ci ildə stansiyanı Rusiyaya 2012-ci ilə kimi il ərzində
14 mln. dollar ödəməklə icarəyə vermişdir. Hazırda stansiyada 1400 nəfər Rusiya
hərbiçisi qulluq edir, həmçinin Azərbaycan mütəxəssisləri də fəaliyyət göstərirlər.
Ümumilikdə stansiyada 2000 nəfər fəaliyyət göstərə bilər.
Cənubi Qafqazdakı nüvə stansiyaları ətrafındakı siyasi oyunlar. Cənubi Qafqazın nüvə təhlükəsizliyindən
danışarkən hər dəfə mütləq İranın nüvə məsələsi də “yada düşür”, yəni bu haqda
danışmamaq mümkün olmur. İranın nüvə məsələsi nə deməkdir və onun Cənubi Qafqazla
bağlılığı nədir?
İranda nüvə sahəsində tədqiqatlar 1957-ci
ildə İranla ABŞ arasında “Atom sülh üçün” proqramı çərçivəsində müqavilə
imzalanması ilə başlanıb. Proqram atom enerjisindən dinc məqsədlər üçün istifadə
nəzərdə tutur. ABŞ İranı nüvə qurğuları və avadanlıqla təmin etməyi, həmçinin
nüvə sahəsində mütəxəssislər hazırlamağı öhdəsinə götürürdü bu müqavilə ilə.
Bir şərtlə ki, inşa olunacaq obyektlərin monitorinqi və hasil olunacaq enerjinin
dinc məqsədlərlə istifadəsinə nəzarət ABŞ-da qalacaqdı. 1967-ci ildə mövcud
müqavilə çərçivəsində MAQATE-nin texniki dəstəyi ilə ABŞ İrana yanacaq qismində
5,5 kq zənginləşdirilmiş urana malik olan tədqiqat reaktoru olan nüvə elmi-tədqiqat
mərkəzinin yaradılmasına yardım etdi. Həmin il ABŞ elmi-tədqiqat mərkəzini hər
il 600 qr pluton hasil etmək gücünə malik kameralarla təchiz etdi. Beləliklə,
İranda nüvə enerjisi sahəsində elmi-tədqiqat işlərinə başlandı (4).
70-ci illərin əvvəllərində İran enerji kompleksinin diversifikasiyasi
proqrmını qəbul etdi. Həmin dövrdə ABŞ-ın regionda geopolitik müttəfiqi olan
İran 1983-cü il üçün “Qərbi Asiyanın Yaponiyası” olmaq iddiasında idi (5).
1974-cü ilin martında şah Məhəmməd Pza Pəhləvi İranın nüvə enerjisinin inkişafı
planını bəyan etdi. Plana görə, ümumilikdə 23 atom reaktorunun inşası, həmçinin
qapalı nüvə enerjisi siklinin yaradılacağı nəzərdə tutulurdu. ABŞ 6-8, Almaniya
Federativ Respublikası 4, Fransa 8 reaktor verməli idilər. Bundan əlavə Kanada
istehsalı olan reaktorların da veriləcəyi nəzərdə tutulurdu. AES-in inşası üçün
ilk məkan olaraq Fars körfəzi sahilində Buşer və İranın cənub-qərbində Korun
çayı sahilində Axvaz müəyyənləşdirildi. Diversifikasiya işləri 1994-cü ilə qədər
başa çatmalı idi. Buşer enerji blokları 1980 və 1981-ci illərdə alman mütəxəssislərinin,
Axvaz enerji blokları isə 1983 və 1984-cü illərdə fransız mütəxəssislərin
iştirakı ilə işə salınmalı idilər (6).
MAQATE-nin 1974-cü ilə aid proqnozuna gorə, İran 1981-ci ildən
başlayaraq 1988-ci ilə qədər hər il 1 enerji bloku, 1988-1990-cı illərdə isə -
hər il 2 enerji bloku istismara verə biləcəkdi. Nəzərdə tutulan proqramın yerinə
yetiriləcəyi təqdirdə İranın bütünlükdə enerji hasilatının 25%-i nüvə
stansiyalarının payına düşəcəkdi.
Lakin İranda İslam inqilabından sonra mövcud rejimin dəyişməsi ilə
İranın nüvə məsələsinə yanaşma da dəyişdi. Əsil “oyunlar” da bundan sonra
başladı. Yeni rejimin ABŞ-ı “böyük şeytan”, Rusiyanı isə “kiçik şeytan”
adlandırmasına baxmayaraq, “düşmənimin düşməni dostumdur” prinsipi ilə hərəkət
edən İran nüvə məsələsində “kiçik şeytanla” əməkdaşlıq edir və ondan kifayət qədər
dəstək alır. İranın nüvə sahəsində tədqiqatlarını davam etdirməsindən narahat
olan ABŞ kəşfiyyatının məlumatına görə, İranın nüvə sahəsində tədqiqatlarının
hazırki tempi ona imkan verəcək ki, yaxın 5-10 il ərzində İran nüvə silahına
malik ola bilsin (7).
Son məlumatlara görə, Buşer Atom Elektrik Stansiyası 2012-ci il sentyabr ayının 3-də İranın elektrik enerjisi şəbəkəsinə
qoşulub. Bu barədə məlumatı İranın Mehr agentliyi yayıb. Hal-hazırda şəbəkəyə
60 MVt enerji daxil olur. Sentyabrın 11-də AES-nin rəsmi açılışı olacaq. İranın
Atom Enerjisi Təşkilatının (İAET) rəhbəri F.Abbasinin sözlərinə görə, Buşer
AES cari il payızın sonlarına qədər tam gücü ilə istifadəyə verəcək və istehsal
gücü 1000 MVt olacaq (8).
Nəticə.
Əvvəldə qeyd etmişdik ki,
Cənubi Qafqaz regionu hazırda real olaraq enerji təhlükəsizliyi və ekoloji
problemlərlə təhdid olunur. Mövcud təhdidlərin aradan qaldırılması üçün müəyyən
işlərin görülməsi vacibdir. Bu baxımdan təkliflərimizi 3 istiqamətdə
qruplaşdıra bilərik.
1.Enerji təhlükəsizliyi
və bununla bağlı olaraq nüvə təhlükəsiliyi məsələsi.
Cənubi Qafqazda nüvə təhlükəsizliyinin təmin edilməsi məqsədilə nüvədən
azad edilmiş zona (Nuclear free zone) yaradılması təklifi nəzərdən keçirilə
bilər. Belə zonalar əvvəllər Afrikada, Mərkəzi Asiyada, Cənub-Şərqi Asiyada,
Sakit okeanın cənub hissəsində, Latın Amerikasında və Karib dənizi hövzəsində
yaradılıb.
Başqa sözlə, Ermənistanda Metsamor AES-in
bağlanması lazımdır.
Lakin sadəcə AES bağlanmalıdır deməklə problem həll
olunmuş sayılmamalıdır. Regionun enerji təhlükəsiliyini həll etmək üçün region
dövlətləri özləri də bu gün bütün dünyada çox aktual olan “alternativ enerji mənbələrinin”
axtarışına qoşulmalıdırlar. Regionun fiziki, coğrafi imkanları genişdir. Lazımi
mütəxəssislərin hazırlanması, elmi-tədqiqat mərkəzlərini açılması ilə problemin
həllini bir qədər sürətləndirmək mümkün ola bilir. Yaxud Metsamor AES-in
bağlanmasının qarşılığında Azərbaycan Ermənistanın enerji ehtiyaclarının ödənməsində
ona yardım edə bilər.
Müxtəlif variantlar mümkün ola bilir və hər biri də
ayrı-ayrılıqda nəzərdən keçirilib, dəyərləndirilə bilər. Əlbəttə ki, bu məsələdə
son söz mütəxəssislərin olmalıdır. Lakin istənilən həll varinatı yalnız və
yalnız işğal olunmuş Azərbaycan torpaqları azad edildikdən sonra mümkün ola bilər.
2.Ekoloji problemlərlə bağlı təhdidlər.
Burada 2 məqam xususilə vacibdir. Regionun ekoloji
durumuna real təhlükənin 2 mənbəyi mövcuddur hazırda. Bunlar:
1.Metsamor AES;
2.Qəbələ RLS.
Metsamoru bir az əvvəl bağladıq, qaldı Qəbələ RLS.
Fikrimcə, icarə müddəti başa çatdıqdan sonra Qəbələ RLS-in bağlanması
lazımdır. Qeyd edildiyi kimi, Qəbələ RLS SSRİ-nin havadan müdafiə sistemi
stansiyalarından biri olub. Hazırda SSRİ yoxdur. Azərbaycan müstəqil dövlət
olaraq həm region dövlətləri ilə, həm də bütünlükdə dünya dövlətləri ilə
münasibətlərində balanslaşdırılmış siyasət yeridir və belə hesab edirəm ki, Azərbaycana
havadan hərbi müdaxilə təhlükəsi yoxdur. Real hərbi təhdid Ermənistan gəlib ki,
bu məsələdə heç Qəbələ RLS də “köməyimizə gələ bilməyib”. Bu baxımdan mövcud
RLS-in bağlanması zamanı çatmış məsələdir, fikrimcə.
3-cü
istiqamət: gələcəkdə real ola biləcək təhdidlər - Nəzarətsiz zona (silah qaçaqmalçılığı, narkotrafik, insan
alveri) məsələsi.
Regonda
nəzarətsiz zonaların olmaması üçün hazırda mövcud olan münaqişələr bütünlüklə
həll olunmalıdır. Azərbaycanın və Gürcüstanın ərazı bütövlüyü de-fakto
olaraq təmin edilməlidir. İşğal olunmuş torpaqlar azad edilməlidir.
Müxtəlif həll variantları mümkün ola bilir. Gürcüstanın da Abxaziya və Osetiya
problemlərinin həll olunması istiqamətində mümkün ola biləcək bütün variantlar
nəzərdən keçirilməlidir.
Ədəbiyyat:
1.http://www.world-nuclear.org/info/reactors.html
3.http://www.azadliq.org/content/article/2342745.html
4.Boureston J., Ferguson Ch.D.
Assessing Iran’s Plutonium Reprocessing Capabilities:A Way to Obtaining Nuclear
Weapons Material // FirstWatch Intern. - 2003. - June
http://www.iranwatch.org/privateviews/First%20Watch/perspex_fwi_plutoniumprocessing_0304.htm
5.Holden D. Shah of Shahs, Shah of Dreams //
New York Times, 1974 May 26
6.Nuclear Proliferation
and Safeguards / Office of Technology Assessment. - 1977. June. - Appendix
Vol.2. Pt.1. - P.IV_21.
7.Iran’s Nuclear Program:
Production and Potential. Prepared Testimony by David Albright, Institute for
Science and International Security (ISIS), Before the Senate Committee on
Foreign Relations, May 17, 2006. - [S.l.], 2006. - P.1.
8.İran Buşer AES-i elektrik enerjisi şəbəkəsinə qoşdu / http://www.milli.az/news/world/66521.html#popupInfo
9.Barzin N. L’Economie Politique de
Dѐveloppement de l’Energie Nuclѐaire en Iran (1957-2004): Thѐse
pour obtenir le grade de docteur de L’Ehess en Socioѐconomie de Dѐveloppement.
- [S.l], 2004. - P.85).
11.Nuclear power: When the steam clears
/ The
Economist. March 24, 2011. http://www.economist.com/node/18441163
12.Арчил Гурманидзе. Грузия
укрепила свою энергобезопасность c помощью Азербайджана -
http://www.blackseanews.net/read/12511/
13.Ара
Марджанян. Энергетическое будущее Южного Кавказа: электроэнергетика - http://www.csef.ru/studies/politics/projects/russian_armenian_relations/articles/1499/
(сайт Центра Стратегических Оценок и
Прогнозов, Россия)
ДЖАВИД АЛИСКАНДАРЛИ
Бакинский Государственный
Университет
ПРОБЛЕМА ЯДЕРНОЙ БЕЗОПАСНОСТИ НА ЮЖНОМ КАВКАЗЕ
Как известно, Южный Кавказ еще в начале XIX
века в результате русско-иранских войн была разделена между этими двумя
империями. На Южном Кавказе утвердилась сфера влияния России и эта ситуация
продолжалась до 90-х годов ХХ века. В 1991 году с развалом СССР и приобретением
независимости тремя южнокавказскими республиками, Южный
Кавказ вновь был включен в сферу интересов мировых держав. США, страны Западной
Европы, также региональные силы – Россия, Турция, Иран вступили в борьбу за
сферу влияния в регионе. Государства-соперники имеют общие и личные интересы на
Кавказе. Одним из общих интересов является проблема безопасности региона. В
период процессов глобализации, в сложившейся ситуации в условиях нового
мирового порядка международное сообщество столкнулось новыми угрозами. Одним из
наиболее серьезных вызовов безопасности является ядерная угроза. В рамках
данной статьи делается попытка, внести ясность проблеме ядерной безопасности на
Южном Кавказе, на фоне борьбы за сферу влияния мировых держав в регионе.
JAVID ALISKANDARLI
Baku State University
THE PROBLEM OF NUCLEAR SECURITY IN SOUTH CAUCASUS
The South Caucasus was divided between two
empires following the Russian-Iranian wars in the 20s of 19th century, and this
state of division continues to date. However, the situation began to change
with the decline of the USSR and the establishment of the new independent
states in 1991. The Caucasus was included to the sphere of interests of global
powers. The United States, Western Europe, as well as the regional powers –
Russia, Turkey, and Iran - joined the struggle to gain a sphere of influence in
the region. This struggle is accompanied by special strain in South Caucasus.
All rival states have their general and specific interests in the Caucasus. One
such general interest is the problem of the security in the region.
So that, the international world has encountered
new threats in the context of geo-political changes and globalization process,
which took place in the 21st century. One of the most dangerous threats to
international security is the nuclear proliferation problem. In this article,
an attempt is made to clarify the issues of nuclear protection in the South
Caucasus on the ground of struggle of global powers for their interests.
Bakı Dövlət
Universiteti “Türk və Qafqaz xalqları tarixi” kafedrasının 30 dekabr 2011-ci il
tarixli iclasının qərarı ilə çapa məsləhət görülmüşdür (protokol №3).
Meqalenin netice hissesinde diqqetimi chekdi bu cumleler: "Fikrimcə, icarə müddəti başa çatdıqdan sonra Qəbələ RLS-in bağlanması lazımdır. Qeyd edildiyi kimi, Qəbələ RLS SSRİ-nin havadan müdafiə sistemi stansiyalarından biri olub. Hazırda SSRİ yoxdur. Azərbaycan müstəqil dövlət olaraq həm region dövlətləri ilə, həm də bütünlükdə dünya dövlətləri ilə münasibətlərində balanslaşdırılmış siyasət yeridir və belə hesab edirəm ki, Azərbaycana havadan hərbi müdaxilə təhlükəsi yoxdur. Real hərbi təhdid Ermənistan gəlib ki, bu məsələdə heç Qəbələ RLS də “köməyimizə gələ bilməyib”. Bu baxımdan mövcud RLS-in bağlanması zamanı çatmış məsələdir, fikrimcə".
ReplyDeleteMeqalede "RLS-in bağlanması zamanı çatmış məsələdir, fikrimce" deyilib. muellifin geldiyi neticenin dogrulugunun shahidi oluruq. yaxud da, mutexessislerin fikrlerini nezerden kechirerek sechim ederken, dogru sechim etdiyinin.....